banner_primoll_hlavička7.png
ZAVOLEJTE NÁM | TEL:  720 072 352
 
Slovník pojmů a zkratek, které jsou uváděny u specifikací olejů
 
  • Co je to SAE?
  • Co je to API?
  • Co znamená ACEA?
  • Co jsou to firemní normy?
  • Co je to norma Euro 4?
  • Co jsou to aditiva?
  • Hydrokrakové oleje?
  • Polo-syntetické oleje?
  • Plně-syntetické oleje?
  • Lehkoběžné oleje?
  • Celoroční oleje?

Co je to SAE?
SAE určuje fyzikální vlastnosti oleje. Konkrétně určuje viskozitu za nízkých (0W) a vysokých (40) teplot. SAE zaručuje, že olej bude řídký při ranních startech v mrazivém počasí, ale nezřídne v případě, že se motor na dálnici hodně zahřeje.

Viskozita se určuje jak u motorových, tak u převodových olejů. Vyjadřuje míru vnitřního tření kapaliny a velmi silně závisí na teplotě. Olej 0W-40 znamená 0W zimní třída a 40 je letní třída, použitelnost tohoto oleje je v rozsahu -35°C až do +35°C.

Co je to API?
API (American Petroleum Institute) - Americká norma

- konkrétní příklad: ve specifikaci oleje může být napsáno: API SL/CF
  • S – benzinové motory
  • C – naftové motory
  • L, F... – stupně výkonnosti: čím dále od počátku abecedy, tím výkonnější olej

Co znamená ACEA?
ACEA (Asociation des Constructeurs Européens d´ Automobiles) - Evropská norma
  • kombinace písmene a číslice určuje druh motoru a jeho bližší specifikaci.
  • A1-A5 benzínové motory
  • B1-B5 dieselové motory osobních automobilů, dodávek a lehkých užitkových vozidel
  • E1-E7 dieselové motory těžkých užitkových vozidel
  • C1-C3 zážehové a vznětové motory osazené filtry pevných částic (čističovými filtry).
Co jsou to firemní normy?

Všichni výrobci motorů požadují na výrobcích motorových olejů dodatečné požadavky, které mají ve svých firemních normách.

Mercedes-Benz: MB 228.1, MB 228.3,MB 228.5 pro dieselové motory užitkových vozidel. 
MB 229.1, MB 229.3, MB 229.5 pro benzínové a dieselové motory osobních vozidel.

Volkswagen: VW 500.00 pro lehkoběžné oleje, VW 501.01 pro benzínové a atmosférické benzínové motory, VW 505.00 pro dieselové přeplňované motory, VW 505.01 pro dieselové motory se systémem vstřikování “pumpa-tryska“, VW 502.00 pro benzínové motory se zvýšeným výkonem, VW 503.00/506.00/506.01 pro benzínové, dieselové motory vstřikovacího systému “pumpa-tryska“ s prodlouženými intervaly výměny oleje od modelového roku 2000, VW 506.01 pro dieselové motory se systémem vstřikování “pumpa-tryska“ s prodlouženými intervaly výměny olejů od modelů května 2001.

Co je to NORMA EURO 4?
Po začátku platnosti evropské směrnice na snížení emisí EURO 4 k 1.1.2005 došlo k přenastavení emisních limitů pro dieselové motory až na 57% původního stavu. Toho nelze dosáhnout jen technickými změnami v motorové technologii nebo dodatečnými úpravami výfukových plynů, ale i pomocí vývoje mazacích látek, které odpovídají náročným požadavkům na splnění stanovených norem.

Co jsou to Aditiva?
Aditiva jsou chemické látky, které zlepšují a dodávají oleji nové vlastnosti. Antioxidanty zlepšují odolnost proti stárnutí. Aditiva pro snížení opotřebení chrání motor před vysokým opotřebením, čistící aditiva dodávají oleji čistící účinky. Podle určení použití oleje a jeho požadovaných vlastností se aditiva přidávají v různé kombinaci a množství. Toto se nazývá legování oleje. Podíl aditiv u moderních motorových olejů je mezi 15-30%.

Hydrokrakové oleje
Jsou to minerální základové oleje, které se v rafinerii nákladným způsobem ještě dále upravují. Dlouhé řetězce molekul se štěpí a navazují se na ně atomy vodíku. Tím získávají vlastnosti syntetických mazacích olejů. Typické viskozity jsou: 5W-30, 5W-40, 10W-40.

Polo-syntetické oleje
Jsou to minerální oleje s obsahem syntetických komponentů. Mají zlepšené vlastnosti při studených startech motoru, udržují čistotu vnitřku motoru a zaručují výbornou ochranu před opotřebením. Typické viskozity jsou: 5W-40, 10W-40.

Plně-syntetické oleje
Syntetické základní oleje tvoří základ pro motorové oleje se zřetelně zlepšenými vlastnostmi. Plně syntetické motorové oleje jsou použitelné v benzínových i dieselových motorech a nabízejí optimální ochranu proti opotřebení, velmi dobrý rozvod oleje při studených startech, lehkoběžné vlastnosti a výtečnou čistotu motoru. Splňují nejvyšší standarty kvality předepsané API,ACEA a firemními normami jednotlivých výrobců vozidel. Obzvláště doporučené jsou pro dlouhé intervaly výměny oleje. Typické jsou: 0W-30, 0W-40, 5W-40.

Lehkoběžné oleje
Lehkoběžné oleje mají příznivou tekutost při nízkých teplotách, vyznačují se nízkou čerpací prací a vysokou tepelnou zatížitelností. Mají proto pozitivní vliv na spotřebu pohonných hmot. Typické viskosity: 0W-30, 0W-40, 5W-30, 5W-40, 10W-40.

Celoroční oleje
Vícestupňové (vícerozsahové) motorové oleje se mohou v našem mírném klimatu celoročně používat. Tyto oleje nejsou v zimním období příliš husté a v letním období při vysokých teplotách motoru příliš řídké. Typické viskozity: 0W-30, 0W-40, 5W-30, 5W-40, 10W-40, 15W-40, 20W-50.
Name
Email
Comment
Or visit this link or this one